System DROGOWYCH STACJI METEOROLOGICZNYCH
LB-770 System
Na drogach całego kraju stale wzrasta natężenie ruchu pojazdów. Rozwiązania komunikacyjne są przestarzałe i nie zapewniają pełnego bezpieczeństwa ruchu. Ich modernizacja wymaga czasu i dużego nakładu środków finansowych. Ponadto zmienność warunków atmosferycznych stała się w ostatnich latach źródłem poważnych strat gospodarczych. Nie wystarczają dotychczasowe sposoby monitorowania warunków meteorologicznych i dlatego konieczny jest system działający w czasie rzeczywistym, obejmujący terytorium całego kraju, śledzący całe spektrum zjawisk hydrologiczno-meteorologicznych oraz stan dróg i ich przjezdności.
System drogoweych stacji meteorologicznych, dotyczący sezonowego
utrzymania
dróg, jest jednym z bardziej rozbudowanych Systemów Inżynierii
Zarządzania.
Dzięki unikatowym właściwościom pozwala wielu użytkownikom na
wykorzystanie
całości bądź wybranych części systemu, rozszerzając granice możliwości
celowego i skutecznego działania, a co za tym idzie odpowiada na
aktualne
i bardzo ważne potrzeby społeczne.
A oto niektóre możliwości systemu:
- monitorowanie warunków ekoklimatycznych,
- monitorownie skażeń, pomiary zanieczyszczeń atmosfery i wody,
- pomiary stanu wody w rzekach i zbiornikach wodnych,
- monitorowanie natężenia ruchu drogowego i stanu przejezdności dróg,
- sterowanie przepustowością ciągów komunikacyjnych,
- powiadamianie służb miejskich,
- powiadamianie służb ratowniczych.
- naziemnych automatycznych stacji meteorologicznych,
- automatycznych poziomowskazów na rzekach,
- pionowych sondaży atmosfery,
- obserwacji teledetekcyjnych (satelitarne, radarowe, sodarowe i lidarowe),
- czujników natężenia ruchu umieszczonych w nawierzchni dróg,
- komputerowego systemu transmisji i analizy obrazu pochodzącego z rozmieszczonych kamer.
Dane z urządzeń monitorujących przesyłane są drogą radiową, sieciami telekomunikacyjnymi lub po łączach prywatnych-dzierżawionych - i są przetwarzane w czasie rzeczywistym do postaci umożliwiającej dostęp różnym użytkownikom Systemów Inżynierii Zarządzania. Użytkownicy przez system nadzoru ruchu mogą na bieżąco komunikować się z pojazdami zaangażowanymi przy sezonowym utrzymaniu dróg, dokonywać korekt w trasach przejazdu i operowaniu ładunkiem, koncentrować środki techniczne w miejscach szczególnie zagrożonych wystąpieniem gołoledzi.
Zastosowanie systemu pozwala na:- lepsze wykorzystanie sprzętu,
- zmniejszenie ilości stosowanych środków chemicznych,
- zmniejszenie liczby jazd patrolowych.
- zmniejszenie kosztów transportu towarowego i osobowego,
- skrócenie czasu przejazdów związanego z lepszą przejezdnością dróg,
- poprawę bezpiczeństwa jazdy,
- mniejsze straty ekologiczne wynikające ze zmniejszenia ilości użytych środków chemicznych.