Podróże samolotem często budzą wiele skrajnych emocji, szczególnie wśród pierwszorazowych pasażerów. Niektórzy czują ekscytację podniebnym lotem, a inni z kolei są przerażeni wizją katastrofy. Długie dystanse często skłaniają do skorzystania z usług linii lotniczych, ze względu na największą oszczędność czasu oraz pieniędzy. Z tego powodu zarówno zwolennicy lotów, jak i lękliwi awiofobowie są nierzadko zmuszeni do podróżowania samolotem. Samolot jest specyficznym środkiem transportu, ze względu na to, że poruszanie się nim wymaga specjalnego przygotowania. Przy kompletowaniu bagażu należy pamiętać o wprowadzonych licznych ograniczeniach. Często zaleca się również żucie gumy lub ssanie landrynek podczas wzlotu w powietrze, dlaczego?
Wzbijając się w powietrze, samoloty w krótkim czasie osiągają ogromne wysokości – kilka lub nawet kilkanaście kilometrów nad ziemią. Wiąże się to ze sporym i gwałtownym spadkiem ciśnienia. Na każde 300 metrów wysokości wartość tego parametru zmniejsza się o ok. 8 hPa, co oznacza, że wynosi ono średnio ok. 850 hPa na docelowej wysokości. Ludzki organizm jest przystosowany do drobnych zmian ciśnienia – istnieje pewien mechanizm, który umożliwia wyrównanie ciśnienia wewnątrz ucha środkowego oraz zewnętrznego, czyli przepuszczenie powietrza przez trąbkę Eustachiusza. Trąbka Eustachiusza to przewód łączący gardło z uchem środkowym, który przy otwarciu ust pozwala na wyrównanie ciśnień. Przy gwałtownych zmianach ciśnień mechanizm ten może jednak nie wystarczać, co spowoduje ból i uczucie zatkanego ucha. Na szczęście są sposoby, aby temu zapobiec – chodzi w nich o zwiększenie przepływu powietrza pomiędzy jamą ustną a uchem, np. poprzez czynność ziewania czy żucia. W przypadku przeziębienia, alergii czy przy infekcji ucha środkowego ujście trąbki Eustachiusza może być zablokowane, co dodatkowo utrudni wyrównanie ciśnienia i pogłębili nieprzyjemny efekt przytkania.
Pomiary ciśnienia w samolocie są mierzone przy pomocy wyspecjalizowanych barometrów. Przykładowym modelem ciśnieniomierza jest elektroniczny barometr LB-713, który służy zarówno do pomiaru barometrycznego, jak i różnicy ciśnień między wysuniętymi na zewnątrz obudowy króćcami pomiarowymi. To niewielkie urządzenie jest stacjonarne, zasilane z zewnętrznego źródła i wyposażone w interfejs S300, który umożliwia transfer pomiarów na duże odległości. LB-713 jest również wyposażony w system alarmowy, który generuje alerty w razie przekroczenia ustawionych progów.