Ostatnimi czasy można zaobserwować prężny rozwój transportu publicznego – nowe tory tramwajowe, modernizacje dworców, nowoczesne modele pojazdów, a w Warszawie kolejne linie metra. Niewątpliwą zaletą dużych miast jest to, że, korzystając z komunikacji miejskiej, można dostać się praktycznie wszędzie. Liczne połączenia ułatwiają podróżowanie osobom bez samochodu oraz są zdecydowanie proekologiczne. Mimo licznych plusów transport publiczny potrafi być problematyczny – poza częstymi spóźnieniami, ściskiem w godzinach szczytu, kłopotliwe są także warunki termiczne panujące wewnątrz pojazdu. Zimą, kiedy temperatura powietrza nieraz sięga poniżej zera, nie ma nic gorszego niż wsiadanie w puchowej kurtce do rozgrzanego autobusu, pełnego współpasażerów. Oczywiście ogrzewanie (jak i klimatyzacja latem) w komunikacji miejskiej jest niezbędne, należy jednak pamiętać o odpowiednim ubiorze, aby nie zafundować sobie przeziębienia.
Temperatura, która powinna panować w autobusach, jest ustalona odgórnie. W przypadku warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego musi ona wynosić pomiędzy 5 a 15°C. W nowszych modelach pojazdów grzanie jest uruchomiane automatycznie, kiedy temperatura powietrza wyniesie mniej niż 5°C. System ogrzewania w autobusach składa się z rurowych wymienników ciepła (ciecz płynąca rurami oddaje ciepło do wnętrza pojazdu) oraz dmuchaw. W celu oszczędzania energii wprowadzono w autobusach przyciski otwierania drzwi dla pasażerów. W ten sposób otworzą się tylko te drzwi, z których ktoś zamierza skorzystać. Zapobiega to nadmiernej utracie ciepła, co ma miejsce, kiedy kierowca otwiera wszystkie drzwi pojazdu.
Temperatura w pojazdach transportu miejskiego jest regularnie kontrolowana na zajezdniach. W tym celu wykorzystuje się profesjonalne termometry elektroniczne. Przykładowym urządzeniem, mogącym spełniać taką funkcję jest bezprzewodowy rejestrator temperatury LB-532. To urządzenie niewielkich rozmiarów jest zasilane z baterii, co zapewnia mobilność podczas jego użytkowania. Szeroki zakres (od -30 do 80°C) oraz wysoka precyzja pomiarów (dokładność do 0,1°C) gwarantują zebranie rzetelnych danych, które, dzięki programowi logger mogą być przesyłane i otwierane na innych urządzeniach. LB-532 jest również wyposażony w system alarmowy, który uruchamia alert, kiedy temperatura wykroczy poza ustalony zakres. Poza temperaturą rejestrator wykonuje także pomiary wilgotności, ciśnienia oraz oświetlenia.