Loty samolotem budzą w podróżujących mieszane uczucia – niektórzy uważają je za wspaniałą podniebną przygodę, a innym nogi drżą ze strachu od razu po przyjeździe na lotnisko. Dzięki dobrze przeszkolonej załodze oraz profesjonalnym urządzeniom nawigującym latanie samolotem jest względnie bezpiecznym środkiem transportu. Jednak warunki pogodowe nie pozostają bez wpływu na sterowność.
Wbrew pozorom, rzadko zdarza się, aby wiatr miał znaczący wpływ na przebieg lotu. Wszystko zależy od jego kierunku i prędkości oraz od modelu danego samolotu. Kierunek wiatru bardzo rzadko pokrywa się z trasą lotu, dlatego podczas sterowania samolot musi kompensować siłę wiatru, tak, aby zachować właściwy kurs. Zjawisko to z angielskiego nazywane jest „wind effect” (czyli po prostu efekt wiatru), a jego natężenie zależy nie tylko od kierunku wiatru, ale i jego prędkości. Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje wiatru: wiatr przeciwny (headwind), wiatr w plecy (tailwind) oraz wiatr boczny (crosswind), każdy z nich ma odmienny wpływ na samolot podczas lotu. Najbardziej niebezpieczny jest silny wiatr boczny. Jeśli jego prędkość przekracza 60 km/h mogą wystąpić trudności z wystartowaniem, co skutkuje licznymi opóźnieniami lotów. Aby unikać ryzykownych sytuacji wprowadzono limity prędkości wiatru, przy których można odbywać loty samolotowe – zazwyczaj najwyższą dopuszczalną jest ok. 80km/h. Silny wiatr może mieć również korzystny wpływ na przebieg lotu – np. wiatr przeciwny wiejący z dużą prędkością, spowolni co prawda podróż, jednak ułatwi i skróci drogę startu oraz lądowania.
Podstawą pilotowania samolotu jest znajomość warunków panujących na zewnątrz i umiejętność ich opanowania. W tym celu pomocne stają się urządzenia pomiarowe, które informują załogę m.in. o prędkości wiatru. Parametr ten jest istotny nie tylko w powietrzu podczas lotu samolotowego, ale również na lądzie. Pomiary prędkości wiatru wykonują anemometry. Przykładowym modelem tego urządzenia jest Kestrel 5500 – wielozadaniowy anemometr wiatraczkowy. Poza prędkością wiatru wskazuje również jego kierunek oraz wykonuje pomiary innych przydatnych parametrów meteorologicznych, takich jak temperatura, wilgotność czy ciśnienie. Urządzenie to jest zasilane z baterii. Posiada ekran LCD, który umożliwia przejrzyste wyświetlanie wykonanych pomiarów. Kestrel 5500 charakteryzuje precyzją oraz wytrzymałością, dodatkowym atutem jest odporność na wodę i kurz.