Samoloty, jako jedno z najważniejszych osiągnięć technologicznych, opierają swoją zdolność do latania na zasadach fizyki, zwłaszcza aerodynamice. Kluczowymi siłami działającymi na samolot są siła nośna, siła oporu, siła ciężkości oraz siła ciągu. Siła nośna, generowana przez skrzydła, powstaje, gdy powietrze przepływa nad i pod nimi. Kształt skrzydeł, znany jako profil aerodynamiczny, powoduje, że powietrze poruszające się nad górną powierzchnią skrzydła ma mniejsze ciśnienie niż powietrze pod skrzydłem, co skutkuje uniesieniem samolotu. Aby jednak lot był możliwy, samolot musi osiągnąć tzw. prędkość startową, która zależy od jego masy, kształtu skrzydeł oraz gęstości powietrza.
W momencie startu silniki samolotu generują ciąg, niezbędny do pokonania oporu powietrza i wytworzenia odpowiedniej siły nośnej. Prędkość startowa różni się w zależności od modelu samolotu oraz jego załadunku. W miarę jak samolot przyspiesza, siła nośna wzrasta, co pozwala na oderwanie się od ziemi. Piloci wykorzystują różne systemy sterujące, takie jak lotki, stery wysokości i stery kierunku, aby kontrolować trajektorię lotu. Właściwe zarządzanie tymi parametrami jest kluczowe, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych, które mogą wpłynąć na stabilność i bezpieczeństwo lotu.
Warunki atmosferyczne, takie jak wiatr, deszcz, burze czy turbulencje, mają ogromny wpływ na przebieg lotu. Wysokość i gęstość powietrza zmieniają się wraz z warunkami pogodowymi, co może wpływać na siłę nośną i opór. Dlatego piloci i kontrolerzy lotów muszą na bieżąco monitorować prognozy pogody oraz aktualne warunki w rejonie lotu. Nowoczesne systemy meteorologiczne i radarowe dostarczają niezbędnych informacji o potencjalnych zagrożeniach, takich jak burze czy turbulencje, co pozwala na odpowiednie planowanie trasy lotu oraz ewentualne zmiany w trakcie podróży. Dzięki tym technologiom, samoloty mogą skutecznie dostosowywać parametry lotu, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Zmiany w warunkach atmosferycznych są nie tylko wyzwaniem, ale także bodźcem do nieustannego udoskonalania technologii lotniczej.
Monitorowanie warunków meteo jest niezbędne w powietrzu, jak i na ziemi – w tym celu służą profesjonalne stacje meteorologiczne wyposażone w specjalistyczne urządzenia pomiarowe, np. miernik klimatu LB-575. Dzięki temu, że przyrząd ten jest niewielki oraz przenośny, posiada spore spektrum zastosowań. Miernik ten charakteryzuje się szerokim zakresem pomiarowym, dotyczącym wszystkich rejestrowanych przez niego parametrów – ciśnienie, temperatura i wilgotność – oraz wysoką precyzją. Przyrząd jest również wyposażony w sprawny system alarmujący.